Žertovné eseje DAREBÁCI
"Všichni mrtví, s výjimkou těch, kteří jsou naživu, a ti z nich pamatoval."Konfucius
Obsah
- Slovo autora
- Copyright Registrace
DAREBÁCI
Eseje 1. Jak jsem se stal studentem
Eseje 2. Minikolej
Eseje 3. Arkaša
Eseje 4. Dito
Eseje 5. Vagram
Eseje 6. Jevgenij
Eseje 7. Sláva Sizikov
Eseje 8. Báťa
Eseje 9. Tolik a Vagram
Eseje 10. Ilgam a Otari
Eseje 11. Péťa Kozlov a píšťalka
Eseje 12. Golubjov a Sáša Plochich
Eseje 13. Serjoža Ščerbinin
Eseje 14. Zkouška z praktické chirurg...
Eseje 15. Striptýz Lídy Syrkaševové
Eseje 16. Svět je malý
Eseje 17. Pseudosvatba
Eseje 18. Jak jsem dělal vedoucího odb...
Eseje 19. Anatomie
Eseje 20. Skupina č. 118
Eseje 21. RW
Eseje 22. Bratři Romašovovi
Eseje 23. Farmakologie
Eseje 24. Sambo
Eseje 25. Dimka vinařem
Eseje 26. Pivovar
Eseje 27. Delikátnost
Eseje 28. Vojenská příprava
Eseje 29. Festival
Eseje 30. Příliš hr do manželství
Eseje 31. Pivo na přednáškách
Eseje 32. Zkoušky
Eseje 33. Šídlo v pytli neutajíš
Eseje 34. Nešťastná událost
Eseje 35. Vendeta
Eseje 36. Lekce na celý život
Eseje 38. Snubní prsten
Eseje 40. Jak různí byli ti všichni
Eseje 41. Výrobek č. 2
Eseje 42. Kytara
Eseje 43. Lékař, který se minul povol...
Eseje 44. Ať žije sport!
Eseje 45. Canalis nasolacrimalis
Eseje 46. Komsomol
Eseje 47. Unus – jednička
Eseje 48. Foto – Graf
Eseje 49. Tři tablety aminazinu
Eseje 50. "Polární záře"
Eseje 51. Podařená kvítka
Eseje 52. Bratr – 2
Eseje 54. Aspekty osobnosti
Eseje 56. Ďábelský úšklebek
Eseje 57. Jednadvacet žbluňků
Eseje 58. Trojčata
Eseje 59. Plov na Issyk – Kulu
Eseje 60. Spekulace! Je to byznys, nebo...
Eseje 61. Hořký cukr
Eseje 63. Krupicová kaše
Eseje 64. Pocit hrdosti
Eseje 65. Byla to vůbec láska?
Eseje 67. Lístek č. 13
Eseje 68. Když chybí smysl pro dobrodr...
Eseje 69. Portréty
Eseje 70. Exkurze
Eseje 71. Zimní zkouškové období
Eseje 72. Stierlitz může odpočívat
Eseje 73. Dýchejte ústy, prosím
Eseje 74. Hitler kaputt!
Eseje 75. Druhák
Eseje 76. Za chyby se platí
Eseje 77. Tři písmena
Eseje 78. Kníže z Imeretie
Eseje 79. Jeden seje, druzí sklízejí
Eseje 80. Pud soli
Eseje 81. Šprýmař
Eseje 82. Vzhůru na barikády!
Eseje 83. „Gorko! Gorko!“
Eseje 84. Zbabělci
Eseje 85. Zázrak!
Eseje 86. Myš! ...ve vlasech? Jak origi...
Eseje 87. Rozený porodník
Eseje 88. Mezinárodní den dětí
Eseje 91. Tumáš granát, fašisto!
Eseje 96. POPA
Eseje 97. Ty jsi ale hazardér, Paramoš...
Eseje 99. Věčně hladoví
Eseje 100. Darebáci
Po ukončení institutu
Eseje 37. Bílé chryzantémy
Eseje 53. Trojí dík
Eseje 55. Jsme jedenáctí! No a co?
Eseje 62. Fajnzilbergův omyl
Eseje 90. Ještě to není to pravé
Eseje 92. Záchrana tonoucích je v ruk...
Eseje 93. Lidé, buďte šťastní
Eseje 94. Balzám na srdce
Eseje 98. Óda na plov
Besedy v kuchyni
Eseje 39. Cihlou do hlavy
Eseje 89. Gurjevská kaše neboli besedy...
Za horizontem
Eseje 66. Paříž, Paříž...
Eseje 95. Milán – město blahobytné
Eseje 98. Óda na plov
Nikdy dříve mě taková otázka nenapadla, až teď mi něco blesklo hlavou a pomyslel jsem si: „ Jakýpak je vlastně rozdíl mezi slovy „učitelka“ a „učitel“?“ Nebudu brát v potaz, že se na mou hlavu snese vlna kritiky, když si já sám ten rozdíl vysvětluji emocionální obsažností, kterou do tohoto pojmu vkládám. Podle mého mínění si stojí učitel o mnoho pozic výše, než učitelka. Rád bych to objasnil. Došlo k tomu, že v předvečer Nového roku mi poslal Gaforchon Nuridinov e-mail s blahopřáním a pozdravy od svých rodičů z dalekého Uzbekistánu.Seznámil jsem se s nimi, když jsem pracoval jako vedoucí psychiatrického oddělení v systému III. hlavní správy ministerstva zdravotnictví SSSR. Těm, kteří nevědí, oč jde, to vysvětlím. Toto vedení mělo na starosti uranové doly, tzv. důlně – chemické kombináty, kde se čistil a obohacoval uran. Spadala pod něj ještě i zařízení, která pracovala na výrobě atomové bomby. Jednoduše řečeno všechny podniky Ministerstva zbrojního průmyslu ( tehdy se tam slovo „zbrojní“ nevyskytovalo) byly stručně řečeno průmyslové komplexy důležité pro obranu – tedy zbrojovky. Psychiatrická péče III. hlavní správy byla soustředěná ve dvou, specializovaných nemocnicích: v Kaliningradě u Moskvy a v Novosibirsku a také, v psychiatrickém oddělení v městečku Čarkesar ve Ferganské dolině, kde jsem měl tu čest pracovat. Státní tajemství jsem ale opravdu neznal, ačkoli mne moje propustka opravňovala vstoupit kamkoli.
Abych se vrátil na začátek, máma Goforchona u mě na oddělení pracovala jako pečovatelka a jeho otec Ergaš byl vedoucím lékárny v Čerkesáru. A právě tenhle Ergaš byl mým „Učitelem“ (s velkým „U“) při vaření plovu. Vnímal jsem ho jako učitele právě v tom smyslu, který jsem se pokoušel zformulovat na úplném začátku eseje. Tak například berany, ze kterých plánoval uvařit pro rodinu plov, Ergaš sám osobně v létě koupal, a potom jim vlastnoručně rozčesával rouno. Já jsem se tomu smál, ale Ergaš byl moudrý a na můj smích nereagoval. Vysvětlil mi, že kůže berana musí dýchat, aby maso bylo chutnější. A jak může dýchat, když má beran v srsti spečené chumáče a všelicos jiného? Musím vás ubezpečit, že Ergašův plov byl nejbáječnější na světě!
A tak když jsem dostal pozdrav od Nuridinovových a poradil se s Natašou, rozhodl jsem se, že na novoroční stůl postavím ohromný talíř uzbeckého plovu. Ten nádherný talíř jsme si přivezli z Tunisu a byli jsme na něj velmi opatrní. Používali jsme ho pouze tehdy, když jsem dělal plov pro rodinu. Je jasné, že jsem neměl žádnou záruku, že skopová krkovička, ramínko, nebo plecko budou z berana, kterého také v létě myli a rozčesávali, ale v tržnici už mě znají a dušovali se, že jejich skopové maso je úplně čerstvé. Bylo to na něm také vidět. Ke skopovému ještě kupuju hovězí kolenní kloub, který mi na požádání přeseknou napůl. V dnešní době Uzbekové prodávají svoje domácí zboží na tržišti v Mariupolu, a já jsem objevil, že je tam k mání pravé uzbecké koření. Na skopové jsem tam koupil „ziru“ (římský kmín), barbaris (dřišťál) a navíc ještě speciální směs na plov. Ta směs obsahuje ziru i barbaris, ale v mojí rodině mají rádi, když je obého hodně. Stejný Uzbek mi prodal ještě dva kilogramy rýže druhu „Devzera“, která roste ve Ferganské dolině. To je ta nejlepší rýže na plov. Zvětšuje při vaření svůj objem tři až čtyřikrát. Na tržišti jsem ještě koupil mrkev a bílou a červenou cibuli. Ergaš mě učil dělat plov na sádle z „kurďuku“, tučného berního zadku, ale připouštěl, že pokud není tohle sádlo, může se místo toho použít bavlníkový, sezamový, nebo kukuřičný olej. Sezamový olej je moc drahý, olej z bavlníku jsem nenašel, a tak jsem se rozhodl, že koupím kukuřičný, tím spíš, že mojí rodina ho má raději, zatímco sezamový nijak v oblibě nemá. Na tomtéž trhu jsem ještě objevil růžová a tmavě červená granátová jablka, no a taky kuragu (sušené uzbecké meruňky) a pár kdoulí. Málem bych zapomněl na velkou palici česneku s pořádnými stroužky.

Jedenatřicátého prosince ráno jsem zajel do kanceláře, poblahopřál jsem spolupracovníkům, předal jsem jim přednovoroční obálky a pustil jsem je z práce domů. Sám jsem se také spěšně odebral k rodině a pokračoval jsem v přípravě zahájení celého kulinářského procesu. Kuragu jsem nakrájel na kostičky velké přibližně centimetr. Každou z obou kdoulí jsem pečlivě rozřezal na osm dílků. Paličku česneku jsem důkladně otřel, ale neloupal jsem ji, jenom jsem odřezal dlouhé vousy kořínků tak, abych neseřízl celý kořen. To se nesmí, protože jinak by se celá palička rozpadla na stroužky. Mrkev jsem nakrájel na tenká dvoumilimetrová kolečka. U nás je to tak, že celá rodina má ráda, když se mrkev v „zirvaku“ prakticky rozpadává. Co je to „zirvak“, to podrobně vysvětluji později. Cibule krájím opravdu hodně. Umím ji krájet tak, že kolečka jsou co nejtenčí, přesto zůstávají v celku. Vzpomínám si, že když byl u mě na návštěvě Vagram Agadžaňan a já krájel cibuli, chtěl se to hned naučit. Věřte mi, že je to úplná fantasie, když ohromný nůž rychle rytmicky klepe o dřevěné prkénko, když projíždí cibulí nebo mrkví.

Když už přišla řeč na kazan, rovnou vám řeknu, že v obyčejném kastrolu plov prostě neuděláte. Nanejvýš tak rýžovou kaši, ale plov nikdy! Ten správný kazan jsem sehnal v Kokandě u místních mistrů ještě v dobách, kdy jsem žil ve Střední Asii. No a celé další dějství kulinářského procesu se bude odehrávat na dvoře. Už v této době, kdy jsme dělali rekonstrukci dvora a plánovali jeho zvelebení, napadla nás myšlenka, že si tam zbudujeme krb. Tak za prvé, dvůr s krbem bude vypadat krásněji, a za druhé Natalku hned napadlo, že v něm budeme moci pálit spadané listí, větvičky, krátce řečeno všechno co hoří. Já jsem si zase vzal na starost, že ohlídám všechny detaily, abychom mohli bez problémů grilovat a vařit plov.

Když odstraním z kazanu celou cibuli, do rozžhaveného oleje hodím cibuli nakrájená. Vzniká pak dojem, že cibule zabere víc než půl kazanu a mrkev, maso a rýže se už nikam nevejdou. Ale proces pokračuje, cibule se restuje v oleji, postupně měkne a zmenšuje se její objem. Po celou dobu restování cibuli nepřetržitě promíchávám odpěňovačkou, aby se nepřipálila. Je pro mě těžké popsat všechny příznaky toho, že cibule je hotová a může se začít s restováním mrkve. Myslím si ale, že pokud by cibule nebyla akorát, dodělá se jistě spolu s mrkví. Tak už je tedy v kazanu i mrkev. Pokračuji v nepřetržitém míchání, olej šumí, po dvoře se line aroma, ze kterého se všem začínají sbíhat sliny. Sousedi mi tak trochu naznačili, že jsem sadista a vůní vařeného plovu jim působím hotová muka. Mrkev mění svou barvu. Nejprve žloutne, až po chvilce dostává zlatý nádech. To je chvíle, kdy je potřeba hodit do kazanu maso.

V té chvíli zbývá tak čtvrthodinka varu na mírném ohni. Promývám rýži, kterou pokud si pamatujete, jsem už dávno před tím zalil slušně osolenou vařící vodou, pečlivě slívám kalnou vodu a zlehka potřásám miskou s rýží. V té chvíli už je všechna přebytečná voda ze zirvaku vyvařená. Cibule a mrkev se spojily ve stejnorodou kaši. Pečlivě kladu rýži na vrch toho všeho, co je v kazanu. Odpěňovačkou to zarovnám, aby nikde nezůstaly žádné hrbolky rýže. Hnedle to zalévám vodou, která musí být na dva prsty výše, než je rýže. Osolím pak vodu ještě jednou. Už jsem psal, že plov se solí dvakrát. Tak toto je právě čas, osolit ho podruhé. Hned roztápím oheň naplno. Z toho důvodu jsem si už dřív přichystal spoustu drobných třísek. Během vaření plovu musí oheň pod kazanem čtyřikrát měnit svou intenzitu. Na úplném začátku oheň hoří naplno. To je ve chvíli, kdy se nažhavuje kazan a přepaluje se olej. Restování cibule a smažení mrkve probíhá také na velkém ohni. Taktéž i restování masa. Ale když se dělá „zirvak“, hned po začátku varu se oheň musí zmenšit tak, aby var byl velmi mírný, pomalý a lenivý. Doba třetí změny intenzity nastává ve chvíli, kdy je rýže zalitá vodou. Voda se začíná vařit bouřlivě. Je nutné, aby se rýže z okraje kazanu pomocí odpěňovačky stále promíchávala směrem do jeho středu.

Já jsem ale 31. prosince všechno udělal tak, jak má být. Za dvacet let, co dělám plov, to totiž mám už v ruce. Takže jsem odpěňovačkou poplácal po rýži, zvuk byl hluchý, a to znamenalo, že rýže je hotová. Na rýžových zrnkách bylo patrné, že se zvětšily. V tu chvíli nastává poslední etapa. K té musíte přistoupit zodpovědně. Počtvrté a naposledy se mění intenzita ohně pod kazanem. Naposledy trochu promíchávám rýži od stěn kazanu a dávám pozor, abych nemíchal celý obsah. Do středu píchnu paličku česneku, kterou jsem si předtím připravil a přidám také dílky kdoule, které rozložím kolem česneku. Ještě jednou nasypu na rýži ziru a barbaris a navrch toho všeho kladu předem nakrájenou kuragu, kterou později promíchám s rýží. A potom vezmu speciální dřevěnou hůlku, ne víc než půl centimetru tlustou a dostatečně dlouhou. Udělám s ní tak sedm děr do rýže a všeho ostatního tak, abych hůlkou dosáhl až na samotné dno. To je hodně důležité, protože tím vytvořím kanály, kudy bude ode dna stoupat pára směrem k pokličce, na které bude kondenzovat a v podobě horké vody bude znovu kapat na rýži atd. O koloběhu vody v přírodě si povíme jindy. Ale teď přikrývám rýži první pokličkou. K tomu používám speciální misku, která není ani moc mělká, ani moc hluboká. Nekoupil jsem ji zároveň s kazanem, ale hodí se, protože má odpovídající rozměr a zapadne dva centimetry pod okraj kazanu. Mezeru mezi pokličkou a kazanem zakrývám lněnými utěrkami, které mi k tomuto účelu půjčuje Natalka. To celé přikrývám ještě jednou pokličkou. V této etapě už nesmí hořet pod kazanem žádné plameny, jenom žhavé uhlíky, protože obsah by se mohl připálit.

Poslední půlhodinu čekání trávím u čaje. V létě piju samozřejmě zelený čaj, v zimě mám rád silný černý. Od ohniště neodcházím, abych nepropásl moment, kdyby se snad uhlíky znovu rozhořely, což se stává vždycky jako naschvál, když se člověk vzdálí od ohně. Ale při čaji a při přemýšlení o věčnosti, o krásných věcech a o rodině, čas ubíhá nepozorovaně. Mám už připravený speciální drátěný košík s plochým dnem, kde je upevněn záchytný kruh, který má patřičné rozměry. Je potřeba na něj postavit kazan tak, aby se nepřevrátil, protože ten má tvar polokoule. Jsou to maličkosti, se kterými je třeba počítat už předem, a neplácat se v řešení takových problémů, které vás mohou zaskočit v nepravou chvíli. Jenom to probůh vůbec neberte jako nějaké poučování. Ta doporučení jdou od srdce.
Při vaření plovu nikdy nejde o pouhé maličkosti! Plov je hotov a nyní máte dvě možnosti. Ta první znamená, že ho prostě můžete nandat na talíř a jíst. Ale já plov v poslední době moc nevařím, a proto chci, aby to byl svátek. Nový rok je samozřejmě také svátek, ale já se snažím, aby bylo v naší rodině svátkem i každé vaření plovu. A ve sváteční den musí být všechno krásné. Takže proto budeme všechno dělat krásně. Přináším kazan s plovem do domu. Je zajímavé, že když sejmu pokličky z kazanu, seběhnou se všichni v kuchyni. Vždycky mi říkají, že v tu chvíli se domem rozline báječná vůně, až je to k nevydržení. Já jsem o tento vrcholný aromatický zážitek připraven, protože během vaření se mi už otupil čich. A když tedy sejmu pokličky, Natalka i Kačenka z různých stran útočí lžícemi na kazan, aby mohly plov ochutnat. Já jim to nechci dovolit a ony mě přemlouvají, zastrašují a také vyhrožují a různě vydírají. Tak přesvědčivě mě prosí, aby mohli ochutnat, že se vzdám. Upřímně se přiznám, že je moc příjemné slyšet taková slova, jako „báječné“, „dobrota“ a další tomu podobná. Když už jsem dostatečně nasycen jejich chválou, vyháním je z kuchyně. Nyní začínám tvořit. Nejprve opatrně vyndám z plovu paličku česneku a dílky kdoulí, potom vyndám kousky skopového. Maso nakrájím na centimetrové kostičky a vyberu všechny kosti. Rýži promíchám s kuragou, která ležela navrchu rýže pod pokličkou. Oddělím samostatnou porci na nevelký talíř. Věc se má tak, že Natalka už patnáct let nejí maso, a proto dostane plov bez skopového. Můžete mi ale věřit, že nechutná o nic hůř. Maso přendám zpátky do kazanu a ještě jednou promíchám. Chtěl bych zdůraznit, že promíchávání musí být něžné a klidné, jen takové lehké potřásání odpěňovačkou. Dělá se to proto, aby se rýžová zrnka od sebe oddělila a plov byl kyprý, nadýchaný a aby zvětšil svůj objem. A ti, kteří už vařili plov, měli možnost vidět, jak krásně se rýžová zrnka prodloužila a zakulatila a o kolik se zvětšil jejich objem. Stejně opatrně nakládám plov na ohromný talíř z Tunisu a dělám z něho horu s vrcholem uprostřed. Na samý vrchol usadím paličku česneku.


Vsadil bych se, že při čtení se většině z vás sbíhaly sliny ve zvýšené míře. Není divu, vždyť jste nečetli pouhý recept na nějaké jídlo, ale ódu na plov! Přeji vám dobrou chuť a buďte šťastní!
14 leden 2012
© Copyright: Oleg Sedyšev, 2012
Copyright Registrace №21202081718
k obsahu ↑