Žertovné eseje DAREBÁCI
"Všichni mrtví, s výjimkou těch, kteří jsou naživu, a ti z nich pamatoval."Konfucius
Obsah
- Slovo autora
- Copyright Registrace
DAREBÁCI
Eseje 1. Jak jsem se stal studentem
Eseje 2. Minikolej
Eseje 3. Arkaša
Eseje 4. Dito
Eseje 5. Vagram
Eseje 6. Jevgenij
Eseje 7. Sláva Sizikov
Eseje 8. Báťa
Eseje 9. Tolik a Vagram
Eseje 10. Ilgam a Otari
Eseje 11. Péťa Kozlov a píšťalka
Eseje 12. Golubjov a Sáša Plochich
Eseje 13. Serjoža Ščerbinin
Eseje 14. Zkouška z praktické chirurg...
Eseje 15. Striptýz Lídy Syrkaševové
Eseje 16. Svět je malý
Eseje 17. Pseudosvatba
Eseje 18. Jak jsem dělal vedoucího odb...
Eseje 19. Anatomie
Eseje 20. Skupina č. 118
Eseje 21. RW
Eseje 22. Bratři Romašovovi
Eseje 23. Farmakologie
Eseje 24. Sambo
Eseje 25. Dimka vinařem
Eseje 26. Pivovar
Eseje 27. Delikátnost
Eseje 28. Vojenská příprava
Eseje 29. Festival
Eseje 30. Příliš hr do manželství
Eseje 31. Pivo na přednáškách
Eseje 32. Zkoušky
Eseje 33. Šídlo v pytli neutajíš
Eseje 34. Nešťastná událost
Eseje 35. Vendeta
Eseje 36. Lekce na celý život
Eseje 38. Snubní prsten
Eseje 40. Jak různí byli ti všichni
Eseje 41. Výrobek č. 2
Eseje 42. Kytara
Eseje 43. Lékař, který se minul povol...
Eseje 44. Ať žije sport!
Eseje 45. Canalis nasolacrimalis
Eseje 46. Komsomol
Eseje 47. Unus – jednička
Eseje 48. Foto – Graf
Eseje 49. Tři tablety aminazinu
Eseje 50. "Polární záře"
Eseje 51. Podařená kvítka
Eseje 52. Bratr – 2
Eseje 54. Aspekty osobnosti
Eseje 56. Ďábelský úšklebek
Eseje 57. Jednadvacet žbluňků
Eseje 58. Trojčata
Eseje 59. Plov na Issyk – Kulu
Eseje 60. Spekulace! Je to byznys, nebo...
Eseje 61. Hořký cukr
Eseje 63. Krupicová kaše
Eseje 64. Pocit hrdosti
Eseje 65. Byla to vůbec láska?
Eseje 67. Lístek č. 13
Eseje 68. Když chybí smysl pro dobrodr...
Eseje 69. Portréty
Eseje 70. Exkurze
Eseje 71. Zimní zkouškové období
Eseje 72. Stierlitz může odpočívat
Eseje 73. Dýchejte ústy, prosím
Eseje 74. Hitler kaputt!
Eseje 75. Druhák
Eseje 76. Za chyby se platí
Eseje 77. Tři písmena
Eseje 78. Kníže z Imeretie
Eseje 79. Jeden seje, druzí sklízejí
Eseje 80. Pud soli
Eseje 81. Šprýmař
Eseje 82. Vzhůru na barikády!
Eseje 83. „Gorko! Gorko!“
Eseje 84. Zbabělci
Eseje 85. Zázrak!
Eseje 86. Myš! ...ve vlasech? Jak origi...
Eseje 87. Rozený porodník
Eseje 88. Mezinárodní den dětí
Eseje 91. Tumáš granát, fašisto!
Eseje 96. POPA
Eseje 97. Ty jsi ale hazardér, Paramoš...
Eseje 99. Věčně hladoví
Eseje 100. Darebáci
Po ukončení institutu
Eseje 37. Bílé chryzantémy
Eseje 53. Trojí dík
Eseje 55. Jsme jedenáctí! No a co?
Eseje 62. Fajnzilbergův omyl
Eseje 90. Ještě to není to pravé
Eseje 92. Záchrana tonoucích je v ruk...
Eseje 93. Lidé, buďte šťastní
Eseje 94. Balzám na srdce
Eseje 98. Óda na plov
Besedy v kuchyni
Eseje 39. Cihlou do hlavy
Eseje 89. Gurjevská kaše neboli besedy...
Za horizontem
Eseje 66. Paříž, Paříž...
Eseje 95. Milán – město blahobytné
Eseje 73. Dýchejte ústy, prosím
Dva roky se studenti připravují na setkání s pacientem. Celé dva roky studují nejrůznější předměty. A pak přichází rok třetí. Tou dobou si všichni studenti pořizují fonendoskopy a tonometry.Za našeho studia bylo v módě měnit si tovární gumové hadičky u fonendoskopů za hadičky od umělé ledviny, nebo v krajním případě i za hadičky od jednorázových infuzí. V těch dobách to byl strašný deficit. Přesto se dařilo ty hadičky nějak sehnat, a většina studentů je vlastnila. V každém případě je měli všichni z naší skupiny.
K předmětům přibyla propedeutika vnitřního lékařství. Učitelé nás ze všech sil učili, jak nemocného vyšetřovat pohmatem, poklepem a poslechem. Nejdřív byla na řadě teorie. Vtloukali jsme si do hlavy, že palpace (lat. palpatio), tedy vyšetřování pohmatem je jedna ze základních metod klinického vyšetřování, založená na prohmatání různých stavů tkání a orgánů nemocného, a také na pocitech, které při tom nemocný prožívá. Umožňuje určit umístění řady orgánů, přítomnost patologických změn, umí zhodnotit některé fyzické parametry tkání a orgánů, např. kompaktnost, elasticitu, charakter přirozeného pohybu, teplotu, a také odhalit nemocná místa a určit povahu a druh úrazu. Tuhle metodu jsme všichni samozřejmě znali ještě před začátkem studia. Když se člověk uhodí, automaticky si to místo hladí a osahává.
Další metoda byla podle lékařské encyklopedie perkuze. Ta vychází z poklepů na různá místa lidského těla a z analýzy zvukových jevů, které při tom vznikají. Podle charakteru vlastností zvuku lékař určuje topografii vnitřních orgánů, jejich aktuální fyzický stav a zčásti také jejich funkci. Tahle metoda už byla složitější. Bylo třeba znát techniku poklepu u různých orgánů a vědět, jaké zvuky vydává zdravá tkáň, a jaké tkáň nemocná, např. při zápalu plic (pneumonii).
Poslední metodou byla auskultace (lat. auscultatio). Byl to způsob fyzikální diagnostiky v interním lékařství, pneumologii, ftiziatrii, kardiologii, v porodnictví, méně často pak v chirurgii při rozlišování poslouchaných ozvů, které vydávají parenchymové i duté orgány. Auskultaci je možné provádět buď přímo – přikládáním ucha ke zkoumanému orgánu – nebo nepřímo – za pomoci speciálních přístrojů (fonendoskop).
Jak jsem už říkal, všichni studenti měli fonendoskopy. A když přicházeli na semináře a na přednášky, prakticky všem ty fonendoskopy visely na krku. Byli jsme na sebe strašně hrdí a považovali jsme se téměř na hotové lékaře. A právě už na začátku podzimního semestru po pravidelném semináři, ve kterém skupina s Lenou Socharjovovou studovala srdeční ozvy a druhy plicního dýchání, nám byla svěřena skupinka pacientů. Studenti se rozdělili do dvojic a byli posláni k nemocným. Chorobopisy pacientů ale byly schované, aby do nich studenti nemohli nahlížet a aby z nich neopisovali.
Lena a její kamarádka dostaly dobrého pacienta. Ochotně si s nimi povídal, vysvětloval svoje potíže a rozebíral anamnézu. Rozhovor řídila Lenina kamarádka a Lena si pečlivě všechno zapisovala. Pak došlo na prohlídku pacienta. Naše kamarádka ve sněhobílém správně naškrobeném plášti a s fonendoskopem podle „třeťácké“ módy kolem krku přistupuje k pacientovi, bere do ruky zvoncový konec fonendoskopu, přikládá ho na hrudník pacienta a silným hlasem sebejistě začíná sdělovat, co slyší při auskultaci: „Dýchání je amforické a bez patologického....“ a Lena, jako v nějaké Šifrinově humoresce, stále píše a píše. V tu chvíli nemocný sklopil oči a říká jí celkem potichoučku: „Slečno, ale když mě poslouchali dřív, tak si ty věcičky na konci (a ukázal na sluchátka fonendoskopu) dávali do uší.“
No a to, co provedl můj kamarád Žeňa Romašov u zkoušky z interny, také stojí za trochu naší pozornosti. Chudáka docenta Grigorije Lvoviče Chasise málem ranila mrtvice, když mu Jevgenij vysvětloval, že při poklepu na hrudník nedává prsty paralelně se žebrem na mezižeberní sval, ale perpendikulárně (kolmo) na žebro, protože tak je to pro nemocného příjemnější!!! Navíc o chvilku později, při auskultaci zdvořile poprosil nemocného: „Dýchejte ústy, prosím.“ Dodnes je mi záhadou, jak se mohl Žeňa z té situace vykroutit a dostat trojec.
Námět mi laskavě poskytla Jelena Žuk
15 říjen 2011
© Copyright: Oleg Sedyšev, 2012
Copyright Registrace №21202070508
k obsahu ↑